Sj gamle vän

Om ett par timmar ska jag sätta mig på tåget och åka lite. Känns ju fint och sådär, det är till och med första klass. Jag har valt en plats vid fönstret, en ensamplats. Så himla jobbigt att sitta bredvid andra. Man är ju svensk och folkskygg dårå. Allt det här vore fine and dandy om man nu inte var rädd för att plötsligt bli avslängd. Herregu, de där tågmästarna verkar ju ha lite problem. Vi har väl alla hört om 11-åringen som slängdes av häromdagen och igår såg jag att ännu en kvinna hade slängts av för att hon inte hade blippat sin biljett på rätt sätt. Hela vagnen stod på kvinnans sida men tågmästaren ba nej nej av från mitt tåg! Jag har ju förstås biljett till min resa idag (mobilbiljett) men tänk om min telefon dör eller tågmästaren har dålig syn eller om jag råkar radera för att jag blir så nervös eller vad som helst! Det verkar ju inte krävas särskilt mycket för att man ska bli avslängd.

Petter Birgersson har sammanfattat saker och ting ganska väl:

Tåget har fått en image av att vara snabbt, miljövänligt och bekvämt. Det borde även SJ kunna dra nytta av. Ryanair har valt att erbjuda dålig service och låga priser. Det är ett lönsamt recept. Ett alternativ till framgång är bra service och höga priser.

En särskild blandning av koncepten bör SJ och vd Jan Forsberg dock hålla sig ifrån: dålig service och höga biljettpriser.

Jag håller tummarna för att jag verkligen får åka med hela vägen till slutdestinationen idag. Det skulle vara så typiskt annars.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s